Riktiga stjärnor

Må hända att Tekla är en oupptäckt stjärna (det tror jag helt klart!), men Bambi och Sheep är fantastiskt duktiga!

Idag kom Maria hit, och som vanligt när hon är här så blir man inspirerad av att träna. Hennes söta tik Hanna (som är SÅÅÅ lik Tekla i sin ungdom) är en av dom bästa hundarna jag vet. Både på specialsök där hon alltid är klockren, och även på tricks, där hon bara kan allt utan att egentligen behöva lära in det speciellt mycket.

Men oavsett. Jag och Maria bestämde oss för att träna på LSD med diverse störningar som bestod av rådjur, får, and, saft, hundben och råttbajs.

Vi körde dessutom med en väldigt låg procent LSD, och då med tomma bommullspad ovanpå LSD-padden.

Hanna (som har tränat i 1-2 år) var ju lika säker som vanligt, men mina två stjärnor har ALDRIG kört med mindre molekyler än vanligt på narkotika, klarade ändå av det. Jag har helt enkelt två stjärnor!! ❤


Liten förklaring i dom som inte är så specialsöksnörda som vissa av oss:

Det finns 7 burkar. Ett rätt och sex fel. I sex burkar är det störningar som beskrivs ovan, i den sjunde burken har vi RÄTT doft, dvs i LSD i det här fallet. När hunden luktar på rätt burk och markerar så belönar vi. Ni ser alltså när hunden fryser nosen lite (stannar till längre än på dom andra). Då klickar vi och en godis flyger ner.

Det är en rätt avancerad maskin vi jobbar i, så det kan vara svårt att förklara. Men undrar ni nåt om själva belöningsarbetet osv så är det bara att fråga!

10 Svar to “Riktiga stjärnor”


  1. 1 MudiLena i Skåne april 10, 2010 kl. 6:59 f m

    Du har VERKLIGEN tre stjärnor!!!! Bambi är för söt i sin ”luva”!
    VAD belönar du med?? Låter som torrgodis som ploppar ner?! Det är så fantastiskt att se dem jobba! Min Tekla hade säkert också varit/är en stjärna. Bara mycket svårare att flytta burkar manuellt. Kör dock en doft (kantarell) i en burk och neutralt i de 4-5 andra beroende på hur jag hinner med (skall ju ha koll på burkarna ha ha). Skall kanske börja med en ”feldoft”!!?

    Sen låter det som du aldrig sover…tränar du o håller igång ALLTID??? *L* dessutom håller du bloggen så väl uppdaterad! Du är duktig Kim! kram från Skånetanten

  2. 2 Sofie april 10, 2010 kl. 7:04 f m

    Vad roligt att se film på dom! Dom ser verkligen säkra ut båda två tycker jag! 😀

  3. 3 Ylva april 10, 2010 kl. 7:09 f m

    Duktiga tjejer. Kul att se träningen. Specialsök verkar vara riktigt kul.

  4. 4 Emma april 10, 2010 kl. 7:12 f m

    Vad roligt, de ser verkligen duktiga ut! 😀

  5. 5 Linda (& Inez) april 10, 2010 kl. 7:31 f m

    Jag tycker du har TRE stjärnor och de har en stjärna till matte 🙂 Ni är så duktiga och tränar och lär er nya saker hela tiden!

    kram

  6. 6 A.M.o Harry april 10, 2010 kl. 8:18 f m

    Dina tjejer är bara så duktiga.Undrar hur Vessla skulle varit på specialsök.

  7. 7 TASH april 10, 2010 kl. 1:54 e m

    Håller med föregående talare! Det låter som att det är FYRA stjärnor :-))

  8. 9 Katarina & Wiggo april 11, 2010 kl. 2:45 e m

    Vad duktig =)

    Länge sedan jag var här inne och kikade 🙂

  9. 10 sandra april 13, 2010 kl. 12:19 e m

    Kul att få se! Jag har aldrig sett någonting liknande tidigare! Dina tjejer är grymmt duktiga! 🙂


Lämna en kommentar